Sygnalista to osoba, która zgłasza naruszenia prawa przepisów obowiązujących w firmie. Takie zgłoszenia mogą dotyczyć różnych obszarów, w tym korupcji, bezpieczeństwa produktów, ochrony środowiska, ochrony prywatności, bezpieczeństwa sieci i systemów teleinformatycznych i innych nieprawidłowości.
Sygnalista jest chroniony przez prawo, jeśli zgłoszenie jest dokonane w dobrej wierze i zgodnie z procedurami przewidzianymi przez naszą firmę. Ochrona obejmuje:
- Zakaz działań odwetowych wobec sygnalisty
- Zachowanie poufności tożsamości sygnalisty
Sygnalista może zgłaszać naruszenia niżej wymienionymi kanałami, które zapewniają poufność i ochronę przed działaniami odwetowymi. Poniżej przedstawiamy dostępne metody zgłaszania naruszeń w naszej firmie:
- wysyłając zgłoszenie w formie elektronicznej do Przewodniczącego i Zastępcy Komisji ds. Sygnalizacji za pośrednictwem platformy do zgłoszeń znajdującej się pod adresem: https://afriso.pl/o-nas/zglos-naruszenie;
- wypełniając zgłoszenie papierowe na osobistym spotkaniu z Przewodniczącym i/lub Zastępcą Komisji ds. Sygnalizacji.
- Dokonywanie zgłoszenia w złej wierze może stanowić podstawę odpowiedzialności, w tym odpowiedzialności dyscyplinarnej lub odpowiedzialności za szkodę z tytułu naruszenia praw innych osób lub obowiązków określonych w przepisach prawa, w szczególności w przedmiocie zniesławienia, naruszenia dóbr osobistych, praw autorskich, przepisów o ochronie danych osobowych oraz obowiązku zachowania tajemnicy, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa.
- Dokonywanie zgłoszeń w złej wierze jest także zagrożone karą grzywny, karą ograniczenia wolności albo karą pozbawienia wolności do lat 2.
- Osoba, która poniosła szkodę z powodu świadomego zgłoszenia nieprawdziwych informacji przez zgłaszającego, ma prawo do odszkodowania lub zadośćuczynienia od zgłaszającego w złej wierze.
- Zgłoszenie naruszenia: Sygnalista może zgłosić naruszenie, wybierając dogodną dla siebie metodę zgłoszenia (patrz: W jaki sposób można zgłosić naruszenie?).
- Potwierdzenie otrzymania zgłoszenia: Sygnalista jest poinformowany o przyjęciu zgłoszenia, w terminie nieprzekraczającym 7 dni od dnia jego otrzymania.
- Weryfikacja zgłoszenia: Każde zgłoszenie jest dokładnie weryfikowane przez Komisję ds. Sygnalizacji.
- Działania naprawcze: W przypadku potwierdzenia naruszenia, podejmowane są odpowiednie działania naprawcze oraz prewencyjne.
- Informacja zwrotna: Sygnalista jest informowany o wyniku postępowania, z zachowaniem poufności szczegółów dochodzenia.
Komisja ds. Sygnalizacji w AFRISO Sp. z o.o. zajmuje się przyjmowaniem zgłoszeń o naruszeniach, weryfikacją tych zgłoszeń oraz podejmowaniem odpowiednich działań naprawczych.
Pracami Komisji ds. Sygnalizacji kieruje Przewodniczący, którego zadaniem jest nadzorowanie procesu zgłaszania i weryfikacji naruszeń, dbanie o to, aby każda sprawa była traktowana z najwyższą starannością i zgodnie z obowiązującymi przepisami. Przewodniczący i jego Zastępca zapewnia, że wszystkie procesy są prowadzone w sposób niezależny i bezstronny.
Przewodniczący Komisji ds. Sygnalizacji: Sandra Letkiewicz
Zastępca Przewodniczącego Komisji ds. Sygnalizacji: Magdalena Walaszek
Zachęcamy do zapoznania się z pełną treścią procedury dokonywania zgłoszeń naruszeń w AFRISO Sp. z o.o. Procedura ta zawiera szczegółowe informacje na temat kroków, jakie należy podjąć, aby zgłosić naruszenie, oraz opisuje proces weryfikacji i podejmowania działań naprawczych.
Pełną treść procedury można znaleźć tutaj.
- Procedura dokonywania zgłoszeń naruszeń prawa i podejmowania działań następczych
- Elektroniczny formularz zgłoszenia naruszenia
- Klauzula informacyjna dla sygnalistów
- Klauzula informacyjna dla osób, których dane podano w zgłoszeniu